Een kijkje bij de facilitaire dienst in CTP Veldzicht

Verhalen uit Veldzicht

Centrum voor Transculturele Psychiatrie Veldzicht in Balkbrug is een dorp op zich met bij elkaar opgeteld ruim zeshonderd medewerkers en patiënten. Er is 24 uur per dag, zeven dagen in de week activiteit binnen de hekken van de kliniek. De facilitaire en civiele dienst is onmisbaar bij het dagelijks draaiende houden van Veldzicht. Drie facilitair medewerkers doen hun verhaal.

Schoonmakers aan het werk
Beeld: ©CTP Veldzicht

Een interne verhuizing, een deur die niet goed sluit, een defecte magnetron, kapotte stoel, afvalbeheer, inrichting van een werkplek of  patiëntenkamer, de inkoop van voedings- en verzorgingsartikelen. Het zijn slechts enkele voorbeelden van zaken die op het bordje komen van de facilitair medewerkers. Maar het werk omhelst nog veel meer dan dat. De facilitaire en civiele dienst van Veldzicht telt 35 collega’s die zich bezighouden met uiteenlopende taken.

Interessante weetjes

Johan Snoeijink is één van de zes koks die dagelijks in de uitgebreide keuken van Veldzicht staat. Hij heeft speciaal voor dit artikel wat feitjes op een rijtje gezet. Interessante weetjes die er ook altijd goed ingaan tijdens een open dag wanneer nieuwsgierige buitenstaanders een kijkje komen nemen binnen de hekken en muren van de kliniek. Johan: “Op jaarbasis verwerken we hier 9.960 kilogram aardappelen, rijst en pasta, 91.250 stukken vlees, 26.280 liter melk, 23.725 broden, 119.040 plakken kaas en 133.920 plakken vleeswaren.”

“We bereiden dan ook 250 maaltijden per dag”, legt Johan uit. “Vooral voor onze patiënten, maar ook voor personeelsleden die op therapeutische basis mee-eten. Bij het bereiden van de warme maaltijd komt heel wat kijken. Het is niet zo dat iedereen hetzelfde krijgt voorgezet. We houden rekening met geloofsovertuigingen, diëten en vegetariërs. Het eten is een belangrijk onderdeel van de dag. Zoals dat eigenlijk voor iedereen geldt, zorgt eten voor een positieve ervaring. Ook in Veldzicht. Door hier de nodige zorg aan te besteden, dragen we er als koks aan bij dat de patiënten wat beter in hun vel zitten. Dat heeft een positieve invloed op hun behandeling en levert bovendien een bijdrage aan een veiliger werk- en leefklimaat binnen de muren van onze kliniek.”

Internationale keuken

Met ruim vijftig verschillende nationaliteiten zijn er heel wat wensen op het gebied van voeding. “Uiteraard houden we hier rekening mee en dus hebben we een erg internationale keuken. We bereiden hier de meeste uiteenlopende gerechten. We staan ook open voor ideeën en suggesties van onze patiënten.”

Als medewerker civiele dienst houdt Wiebe Buter zich bezig met uiteenlopende werkzaamheden. Eén van zijn taken is het waterbeheer binnen Veldzicht. Een omvangrijke klus. “We hebben denk ik zo’n 360 kranen en douches. Van belang is dat al deze leidingen regelmatig doorgespoeld worden, maar ook de temperatuur van het water is belangrijk. Dit om te voorkomen dat er legionella kan ontstaan. Ik controleer daarom regelmatig de temperatuur met een meetinstrument. Daar komt heel wat bij kijken. Het is niet zo dat wanneer je op één plek de watertemperatuur hebt gemeten, het dan overal goed is. Nee, het moet per waterpunt gecontroleerd worden. Zeker wanneer er sprake is van een kamer die leegstaat of  wanneer er een patiënt is die niet of nauwelijks doucht, zijn er risico’s. Naast onze eigen frequente preventieve controles, worden er om de paar maanden ook metingen gedaan door een gespecialiseerd extern bedrijf.”

Crisisafdelingen

Ook Vincent Imbos is als medewerker van de civiele dienst onderdeel van het facilitair team van Veldzicht. Hij is medeverantwoordelijk voor het netjes houden van drie patiëntenafdelingen. “Ik ben aanspreekpunt voor de schoonmaak. Patiënten zorgen ervoor, al dan niet met hulp van de  sociotherapeuten, dat ze hun eigen kamer en de afdeling schoon en netjes houden. Ik heb onder andere twee crisisafdelingen en daar zitten niet altijd patiënten die orde en netheid hoog in het vaandel hebben. Het komt voor dat een patiënt dusdanig in de war is dat hij er een smeerboel van maakt op zijn kamer. Dan zorg ik voor een grondige schoonmaak. Wanneer iemand intern verhuist of naar een plek buiten Veldzicht, zorg ik voor het  reinigen van de leegstaande kamer. Ik ben ook verantwoordelijk voor het reinigen van de afdelingsvloeren, personeelstoiletten, afdelingsingangen, kantoren van afdelingshoofden en spreekkamers en de glasbewassing. Hygiëne is erg belangrijk. Zo zorgen we voor een gezonde leef- en werkomgeving.”

Naast hygiëne is ook veiligheid een belangrijk thema binnen de muren van de kliniek waar patiënten behandeld worden met uiteenlopende psychiatrische klachten of stoornissen. Ook de facilitair medewerkers zijn zich hier elke dag van bewust. “Forensische scherpte noemen we dat”, legt  Wiebe uit. “Je moet je altijd bewust zijn in wat voor omgeving je werkzaam bent. Dat betekent bijvoorbeeld dat je geen gereedschappen laat slingeren of chemicaliën onbeheerd laat staan. Maar je let er ook altijd goed op hoe patiënten erbij zitten.”

Per ongeluk alarm

Net als alle personeel dat in patiëntengebied komt, dragen de facilitair medewerkers een alarmpieper. Voor het geval dat. In al die jaren dat ze werkzaam zijn in Veldzicht hebben ze nog nooit op de rode knop hoeven drukken. Althans, niet bewust. Johan: “Ik heb wel een keer per ongeluk alarm geslagen. Toen stonden er binnen no time twintig collega’s om me heen…”

De drie mannen werken met veel plezier in Veldzicht. Serieus wanneer het moet, maar ook met een flinke dosis humor en plezier. “Dit is een heel bijzondere en interessante werkomgeving. Met alle mensen die hier wonen en werken en de uitdagingen die daar op facilitair gebied bij komen kijken. Het is nooit saai, geen dag is hier hetzelfde”, vindt Vincent. Johan en Wiebe knikken instemmend.

Inzet van patiënten bij interne klussen

Waar mogelijk worden ook patiënten ingezet bij interne klussen. “Denk bijvoorbeeld aan het schoonmaken van hun kamer of de afdeling”, zegt Vincent Imbos, die zelf als medewerker van de civiele dienst dagelijks in de weer is met reinigingsapparaten en –middelen. “De inzet van patiënten gebeurt altijd onder begeleiding van een sociotherapeut of een arbeidstherapeut. Het is therapeutisch werk, de hiervoor opgeleide collega’s bepalen wat iemand aan kan en wat goed is voor een patiënt. Uiteraard wordt dit met ons overlegd, maar wij spelen hier als facilitaire dienst verder geen rol in. Wij hebben geen directe patiëntencontacten.”

“Recent zijn er nog enkele patiënten in de weer geweest met het verven van verschillende ruimten. Ook hebben ze aantal radiatoren weer strak in de lak gezet. Dat zijn natuurlijk mooie klussen die prima gedaan kunnen worden door patiënten en hen zelf ook iets opleveren”, weet civiel medewerker Wiebe Buter.

Veldzicht-kok Johan Snoeijink heeft wel directe contacten met patiënten. “Enkele patiënten werken bij ons in de keuken. Ze assisteren bij de dagelijkse bereiding van de maaltijden. Uiteraard vindt er een strenge selectie plaats, het moet immers wel vertrouwd zijn dat iemand in een omgeving is waar wordt gewerkt met messen en waar pannen op het vuur staan. Op dit moment is er zelfs een patiënt die wordt opgeleid tot assistent grootkeuken. Hij kan door zijn werkervaring die hij opdoet in onze keuken zijn mbo-certificaat halen.”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.